Cat School Services, S.L. Càtering Barcelona Barcelona

A CASA MEVA NO ES PREN SUCRE (Diari EL MUNDO Dissabte 11 de febrer de 2017 / Apartat Societat)

En el cas de la família Mena i de molts espanyols que estan eliminant de la seva dieta el sucre refinat i qualsevol producte que ho contingui.

16/02/2017

Ananda, de tres anys, va ser aquest Nadal a veure a Papa Noel i aquest li va estendre un caramel. "No, no", va rebutjar el dolç la nena per a sorpresa del personatge nadalenc. "No ho vull, que té sucre". Igualment reacciona quan els seus veïns de Sant Pere d'Alcántara (Màlaga) li ofereixen llaminadures: "Doni'm millor una peça de fruita".

Ananda no té diabetis ni cap altra malaltia incompatible amb el consum de sucre. Simplement, els seus pares, convençuts que aquest producte és perjudicial per a la salut, ho han eliminat radicalment de la seva dieta i estan educant també als seus dos fills en l'abstinència. "Creiem que és nociu, no és necessari en l'alimentació, i volem que els nostres fills creixin amb la major capacitat de decisió possible, que prendre sucre no sigui un hàbit adquirit que els hem implantat", explica el pare, José Antonio Mena, espanyol de 44 anys, fisioterapeuta, casat amb la sueca Jelena Bergdahl, professora de pilates i ioga i principal impulsora d'aquesta croada familiar anti sucre. A casa són quatre: el matrimoni, la citada Ananda i el petit Riu, qui ja va néixer en una llar sugar free posat que té vuit mesos i fa ja dos anys i mitjà que a casa no s'escolta un "passa'm el sucre".

Sis mesos sense provar-ho va a complir la sevillana Beatriz Sánchez, 30 anys, pintora, mare dels bessons León i María (14 mesos) i de Marta (quatre anys). "Que per què vaig decidir deixar el sucre refinat? Tenia 30 anys i a les 11 del matí ja tenia ganes de dormir una altra vegada. Em donaven becs de glucosa, moments de molta energia i, de sobte, somni. 'Això no pot ser, tinc una casa amb tres nens, haig de tenir més embranzida!', m'enfadava. Vaig començar a investigar com alimentar-me per tenir més energia i vaig descobrir que el sucre no només no me la donava, sinó que és un aliment buit, que no aporta gens".

Joaquín Barjau, valencià de 34 anys, doctorat en Química Orgànica, compagina els estudis de 4º de Medicina amb el seu treball com a professor de Fisiopatologia en una acadèmia i la redacció del blog Medicinapreventiva.org, on explica com fa dos anys va deixar el sucre i anima a uns altres a seguir el seu exemple.

"Llegint sobre nutrició, sobretot a científics que posaven l'accent en la relació directa entre la nutrició i la salut, el famós 'som el que mengem', em vaig adonar que el sucre està relacionat directament amb moltes malalties: diabetis II, retinopaties, obesitat, càncer... I realment és un aliment que no necessitem. La indústria del sucre va començar fa 200 anys, abans no es consumia, per què prendre-ho si és perjudicial?", diu.

 Beatriz Sánchez, 30 anys, pintora, porta sis mesos sense prendre sucre. Esther Lobato

Joaquín, la família Mena, Beatriz i també Ana... Són part d'un fenomen creixent: el dels espanyols que estan deixant de prendre sucre refinat. I això vol dir no només que tenen buits les seves sucreres sinó que eviten també consumir qualsevol producte en l'etiqueta del qual figuri la llegenda "amb sucre afegit".

Recentment, una iniciativa de sinazucar.org mostrava gràficament la quantitat de sucre que contenen begudes i aliments que consumim habitualment i causava sorpresa i desconcert en difondre's, per exemple, que un refresc de tònica inclou set terrossos de sucre o que una pizza porta 4,5 gr alguna cosa que la major part de la població semblava ignorar.

Ells sí ho sabien. "El difícil és trobar alguna cosa en el supermercat que no tingui sucre afegit: la salsa de tomàquet i similars, el pa -el de motlle era més evident, però fins al de fleca, integral fins i tot-, tots els sucs... i en els productes per als nens és exagerat: tota l'alimentació dirigida a un bebè menor d'un any té sucre", es queixa Beatriz.

Així ho va deixar Ana

"Jo vaig començar eliminant el sucre blanc tal qual, per exemple, el que utilitzava per al cafè o per fer el meu pastís preferit de taronja i xocolata. Les begudes ensucrades i sucs industrials, encara que tampoc bevia molts, els vaig eliminar fulminantment. Després em vaig centrar en la brioixeria i menjar precuinat, alguna cosa que em va suposar més dificultat. I finalment em vaig informar de quins aliments tenen un major índex glucémico, és a dir, els que provoquen grans becs d'insulina en el nostre organisme, i vaig començar a reduir-los". Això ho escrivia la valenciana Ana Vallet, 36 anys, en el seu blog -Wellnessjuice.és- quan portava un any sense prendre sucre. Ja ha complert tres.

Després del post va rebre molts missatges de gent que demanava consell per suprimir-ho de la seva dieta també, i va decidir plasmar la seva experiència en el llibre Addicció al sucre. El mètode definitiu per viure sense sucre i ser lliure. "Quan vaig començar a dir que havia deixat de prendre sucre la gent em mirava una mica rar. 'Per què? Si no ets diabètica, si estàs prima'. No ho entenien. Ara persones del meu entorn que mai s'havien plantejat deixar-ho, em pregunten: 'Sent, què puc fer per prendre menys sucre?'. La societat està cada vegada més conscienciada perquè els estudis són cada vegada més contundents".

Es refereix Ana a informes com el qual va difondre l'OMS al març de 2015, en el qual es relacionava l'excessiu consum de sucre amb l'obesitat i en el qual Espanya i el Regne Unit eren assenyalats com els països europeus que més sucre consumeixen: 80 grams per habitant i dia, la qual cosa suposaria uns 2,4 quilos al mes i 29,2 quilos a l'any. (A l'octubre passat l'OCU divulgava xifres encara més altes: 94 grams per habitant i dia, 34,3 quilos a l'any). La recomanació de l'OMS és que el sucre no superi el 10% de la ingesta calòrica diària, la qual cosa, sobre una dieta de 2.000 calories, suposaria 50 grams de sucre al dia. Una llauna de refresc conté 35.

"Has de deixar-ho de manera gradual per no perdre el cap perquè, com el sucre enganxa, l'abstinència et produeix una espècie de mico. Els primers dies són bastant durs: maldecaps, de sobte et ve de gust prendre tot el sucre del món, no penses en una altra cosa que en el sucre... Crec que deu ser similar a llevar-se del tabac. A partir de les dues setmanes em vaig començar a trobar millor, vaig deixar de sentir aquesta necessitat tan forta de sucre. I diverses coses bones: jo patia molt de candidiasis [una infecció vaginal per fongs] i això va desaparèixer; vaig deixar de prendre pastilles per al mal de cap, ja no tenia; la sensibilitat dental també es va anar i vaig llevar la migdiada perquè no sentia sopor, no tenia becs d'energia".

La que descriu així la seva deshabituació del sucre refinat és Beatriz. Similars sensacions refereixen la resta de participants en aquest reportatge. "Han desaparegut les migranyes, sento el cos més lleuger, estic més desperta...", assegura Jelena, qui substitueix el sucre en les begudes amb productes com stevia i endolceix les seves magdalenes amb plàtans madurs, coco rallado o dátiles.Jorge Barjau, estudiant de Medicina, fa dos anys que va deixar de consumir sucre. JOSÉ CUÉLLAR

"És realment tan perjudicial el sucre?", preguntem al dietista-nutricionista Juan Revenga: "Jo no vaig a llançar missatges indulgents sobre el sucre", diu. "El discurs de la indústria alimentària que és el motor dels músculs i l'únic combustible que usa el cervell és una fal·làcia. El sucre la podem obtenir d'aliments que ho incorporen de forma original com la llet i fonamentalment les fruites, verdures i hortalisses. El sucre refinada? Caldria usar-la com si fos una espècia, en petites quantitats i de tant en tant".

No li estan agradant gens a la doctora Carmen Gómez Candela els "missatges alarmistes" que últimament s'estan difonent entorn del sucre. "S'estan escoltant disbarats, comentaris d'una falta de rigor científic i coneixement sobre el tema constants", diu la cap de la Unitat de Nutrició Clínica i Dietètica de l'Hospital Universitari La Pau. "Els aliments, tots, ni són bons ni són dolents, tenen les seves característiques i la seva freqüència i quantitat de consum. El sucre, també. En quantitats moderades forma part d'una dieta saludable. La dosi que cadascun ha de consumir és individual, depèn del seu estat de salut, de si té o no sobrepès, de si fa activitat física... L'OMS l'estableix en un 10% de les calories", explica l'especialista, convençuda que la mala premsa del sucre es deu a l'abús dels refrescs ensucrats, que "haurien de consumir-se de manera ocasional".

La família Mena, Beatriz, Joaquín i Ana consumeixen sucre, però només la que contenen fruites, verdures i altres aliments de manera natural. Ana es pren un gelat ensucrat una vegada cada dos mesos i la resta també s'ha saltat excepcionalment la seva dieta anti sucre. Jelena, per exemple, en Nadal, quan va estar amb la seva família a Suècia i els van convidar a sopar. "Prenem una mica de pastís i formatge. El gust era com si hagués pres alcohol, em sabia a fermentat. No vaig notar res en concret, però la meva filla, en no estar habituada i ser tan petita, s'accelerava, semblava que havia de córrer tres quilòmetres per tranquil·litzar-".

Difícil ho té Beatriz per mantenir la seva filla de 4 anys allunyada del sucre. "Jo no compro batuts ni sucs, però són a casa perquè se'ls compren els avis. 'Com t'estimo i has estat bo, et compenso amb sucre'. Crec que això hauríem de mirar-lo a nivell educacional. No s'hauria d'ensenyar que si un es porta bé és premiat amb alguna cosa que no hauria de donar si et vull ".